Het bos als landschappelijke opdracht
Elke landschapsarchitect moet zich goed bewust zijn van de rol van bossen, zowel in ecologische als sociale zin. In een interessant artikel op de website Landezine argumenteert Zaš Brezar aan de hand van een aantal projecten, waaronder ook twee in België, dat landschapsarchitecten bossen op een zinvolle en zorgvuldige manier dichter bij de mensen kunnen brengen. Het versterken van banden tussen landschappen en mensen is een van de belangrijkste taken van het vak, aldus Brezar.
Lees hier het volledige artikel op Landezine.
• The Metro-Forest, Bangkok (Thailand) / TK Studio, 2014.
• Forest Park, Bad Lippspringe (Duitsland) / SINAI, 2017
• The Park, Butzenbüel, Zurich Airport (Zwitserland) / Studio Vulkan & Robin Winogrond, 2021
• Girona’s Shores, Girona (Spanje) / EMF Landscape Architecture, 2020
• Archstoyanie Park, Rusland / Wagon Landscaping, 2018
• Strandskogen Arninge Ullna, Stockholm (Zweden) / Topia landskapsarkitekter, 2014
• Ika Meditation Spot, Transylvania (Roemenië) / batlab architects & studio nomad, 2015
• Skogskyrkogården, Stockholm (Zweden) / Gunnar Asplund & Sigurd Lewerentz, 1920
• Loenen Memorial Cemetery Extension, Loenen (Nederland / Karres en Brands, 2021
• Void Temple, Mexico / Rozana Montiel & Estudio de Arquitectura, 2011
• The Third Train, Frankrijk / Gilles Brusset, 2019
• The Bluff, Ieper (België) / OMGEVING, 2015
• Wernigerode Show, Duitsland / hutterreimann + cejka Landscape Architecture, 2006
• Fietsen door de bomen, België / BuroLandschap, Belgium, 2019
• Path in The Forest, Talin (Estland) / Tetsuo Kondo Architects, 2011
• Alexandra Arch & Forest Walk, Singapore / Look Architects, 2008
• White Mansion, Bled (Slovenië) / Studio AKKA, 2009
• Stronghold Grebbeberg, Nederland / Michael van Gessel, 2005
• Rotunda, Les Jardins de Métis, Montréal (Canada) / Citylaboratory, 2014
En tenslotte: Anne Teresa de Keersmaeker die danst op Steve Reich’s Violin Phase… in een bos.
Lees hier het volledige artikel